۱۳۸۹ آذر ۱۲, جمعه

شهر زیبا ، قدیمی و تاریخی متسختا


متسختا
شهرقدیمی و تاریخی متسختا در20 کیلومتری شمال شهر تفلیس واقع است جایی که دو رودخانه مهم ، پرآب و همیشه جاری  گرجستان  یعنی رود خانه کورا و آراگوی پس ازطی مسافتهای طولانی همدیگر را در آغوش کشیده و به سمت منزلگاه ابدی خود یعنی دریای خزر رهسپار می شوند. طبق آمار رسمی سال 2008 میلادی جمعیت این شهر که مرکز بخش متسختا - متیانتی محسوب می شود بالغ بر 19423 نفر بوده است. به خاطراهمیت  و اثار متعدد تاریخی شهر، متسختا جزو میراث فرهنگی سازمان یونسکو در سال 1994 در آمده است.

تاریخ

آثار به جا مانده در این منطقه به هزاره قبل از میلاد مسیح برمیگردد، متسختا در خلال قرون 3 تا 5 قبل از میلاد پایتخت پادشاهی گرجی یعنی ایبریا بوده است. این منطقه مرکز مسیحیت آن زمان بوده است به طوریکه در سال 317 میلادی از این ناحیه مسحیت به عنوان دین رسمی گرجستان اعلام شد. و تا هم اکنون نیز مرکزیت این دین در این شهر به جا مانده است.
در اوایل قرن ششم قبل از میلاد شاه داوید اوجراملی که جانشین شاه واختانگ گرگاسالی اول شد پایتخت پادشاهی گرجستان را از متسختا ، بنا به توصیه پدرش ، به خاطر سهولت در دفاع از پایتخت ، به تفلیس منتقل نمود. به هر جهت ، متسختا جایگاه و موقعیت خودش را به عنوان مرکز تاجگذاری و دفن پادشاهان گرجستان تا اواخر این پادشاهی یعنی قرن 19 میلادی حفظ نمود.  
ترکیبی کمیاب و نادر از ارزشهای فرهنگی در این نقطه از جهان  در محدوده زمانی ای  به وسعت عصر برنز تا مسیحیت باعث شده سیمای این شهر انعکاسی به قدمت تاریخ کل گرجستان را به نمایش بگذارد زیرا که اینجا زمانی محل پرستش بتان در اعصار بسیار دور بوده و همچنین مکانیست که مسیحیت از اینجا پا گرفته است.

اثار تاریخی

کلیسای جامع سوتی تسخولی (قرن 11 میلادی) و صومعه جواری ( قرن 6  میلادی) در شهر متسختا جزو مهمترین آثار معماری گرجی - مسیحی می باشند که اهمیت تاریخی زیادی در توسعه معماری کل قفقاز داشته اند. کتیبه ها یی که در اینجا یافت شده اند نقش مهمی را در مطالعه نحوه بوجود آمدن الفبای گرجی بازی نموده اند
 درحومه شهر متسختا بقایای دژآرمازتسیخه ( قرن 3 قبل از میلاد) ، آرمازآکروپلیس( هزاره اخیرقبل از میلاد)، بقایای " پل پامپی " ( که بر اساس افسانه ها توسط لژیونرهای رومی در درقرن اول قبل میلاد ساخته شده) ، بقایای قصر رویال ( بین قرون 1 تا 3 بعد میلاد)، یک کلیسای کوچک از قرن 4 میلادی، مقبره ای مربوط به قرن یکم میلادی ، صومعه سامتاورو (قرن 11 میلادی)، دژ بریس تسیخه (قرن 14 ) از جمله دیگر آثار تاریخی هر متسختا می باشند. همچنین انستیتو ی باستانشناسی و باغ میخاییل مامولاشویلی از دیگر مکانهای قابل توجه در این شهر زیبا هستند.

نماهایی زیبا مربوط به شهر متسختا 










هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر